Saturday, November 2, 2013

SUMBER ATAU PUNCA TERNAKAN LEMBU PEDAGING UNTUK PEMBIAKKAN

Salam hormat,

Seterusnya saya akan menghuraikan di mana sepatutnya anda memperolehi bibit untuk memulakan bidangusaha. Ingat, lembu yang produktif misti berkeadaan sihat. Jadi pilih lah bibit anda daripada punca yang bersih dari sebarang penyakit ternakan.

Saya mencadangkan proses pemilihan ini sesuailah dibuat dengan kerjasama Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) yang terdekat. Dengan berbuat demikian juga, mereka akan mengetahui bahawa anada adalah seorang pengusaha yang baru bermula. Jika berlaku sebarang kesulitan, mereka boleh dihubungi.

Anda boleh memilih atau memperolehi ternakan daripada punca-punca berikut:-



Sumber ladang JPV adalah yang paling sesuai. Ada sedikit kesulitan dari sudut pembeli jika jaraknya terlalu jauh. Kualaiti adalah yang terbaik dan bebas penyakit yang mengamcam pembiakkan seperti Brucelloosis.





Kedua, sumber daripada PJT milik FELDA. Misalnya di Palong, N Sembilan. Mereka mengumpulkan semua ternakan lembu untuk dijual di sini. FELDA Plantation Sdn Bhd adalah merupakan pengusaha lembu pedaging secara integrasi dengan tanaman kelapa sawit yang besar. Jadi mereka senantiasa ada ternakan yang perlu dijual. Jadi buat lah pemilihan dan dengan harga yang bersesuaian.



Ketiga, anda juga boleh membeli dari mana-mana sahaja NFC yang ada bekalan yang anda cari. Kadangkala mereka ada bekalan dan untuk dijual.



Keempat, sumber tradisional. Sumber ini memerlukan anda membuat saringan penyakit seperti Brucellosis. Keadaan ternakan yang lepas bebas ini mudah dijangkiti pelbagai penyakit dan ada di antarnya adalah pembawa kuman berkenaan. Sumber ini mungkin murah sedikit dan dengan jarak yang anda pilih.

Anda boleh membuat perolehan daripada sumber-sumber lain asalkan saringan penyakit dibuat. Pastikan ternakan betina (bibit) dan pejantan yang anda beli berkeadaan sihat.

Untuk lembu betina saya cadangkan beli yang berumur dalam lingkungan 2 ke 4 tahun dan yang pejantan dalam lingkungan 3 tahun. Gunakan kiraan gigi untuk menentukan umur ternakan jika rekod tiada. Pihak JPV arif dalam perkara berkenaan.


Slkian,


Dr Azizol Bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment