Monday, November 4, 2013

KEPERLUAN ASAS BIDANGUSAHA

Salam hormat,

Sebelum kita bermula dengan aktiviti menternak lembu pedaging, perlu saya nyatakan disini, jika boleh anda menghadiri mana-mana kursus peternakan lembu pedaging. Biasanya yang menganjurkan kursus sebegini ialah JPV. Jadi rujuklah kepada mereka dimana dan bila kursus diadakan. Dengan latihan yang diterima, ia akan meletakkan anda pada kedudukan yang lebih mantap untuk menjalankan aktiviti menternak dan beroleh kejayaan.

Seterusnya perlu ada beberapa prasarana di lokasi anda, sebelum bermula. Pertama sekali anda perlu ada kira-kira setengah ekar petak raggutan yang ditanam dengan rumput yang sesuai, dan saya cadangkan rumput humidicola (nama saintifiknya: Bracharia humidicola). Humidicola boleh tumbuh dengan baik walau pun di kawasan yang kurang subur. Ia juga terbukti boleh berkembang di kawasan-kawasan yang kurang mendapat hujan. Rumput ini menghasilkan bahan makanan yang lebih berkualiti daripada rumput kampung (Exonopus compresus).Keratan 42 hari menghasilkan 15-20 tan bahan kering setiap hektar dalam setahun, dengan kandungan protin antara 5-17%.


                             Petak Raggutan Rumput Humidicola

Jika anda memilih untuk menternak secara terkurung sepenuh masa, saya sarankan rumput yang sesuai dan perlu ada ialah rumput gajah atau Napier.

Seterusnya, saya juga menyarankan supaya anda ada sebuah kandang kecil dan sedikit kawasan yang dilingkung, sama ada dengan menggunakan kayu-kayan atau pun pagar cyclone. Prasarana ini diperlukan semasa aktiviti kesihatan hendak dijalankan dan juga alain-lain aktiviti peternakan, misalnya memberikan nombor pengenalan.


                          Kandang kecil dan kawasan lingkungan

Tidak kurang juga pentingnya, anda perlu menyediakan tempat minum untuk ternakan anda. Ada yang disediakan di dalam kandang dan ada juga yang jinis mudah alih dengan menggunakan takungan plastik (gambar berikut).


                               
Buat permulaan anda boleh menggunakan bekas plastik yang lebih kecil. Amat penting air yang diberikan adalah bersih dan setaraf dengan air minuman kita. Saya juga menyarakan anda tidak menggunakan air paip yang kita minum. Air telaga atau air sungai yang jernih amat digalakkan.

Satu lagi keperluan asas ialah garam jilat. Sungguhpun agak mahal, ia perlu ada untuk menjamin kesihatan dan kesuburan ternakan.



                                              Garam Jilat

Garam jilat ini boleh dibeli melalui JPV atau pun terus kepada syarikat yang membekal makanan haiwan.

Apabila semua ini ada dan tersedia , barulah anda boleh membawa masuk bibit dan lembu penjantan anda dan memulakan aktiviti menternak. Saya cadangkan bermulalah dengan saiz ternakan yang kecil, misalnya 5 ekor yang terdiri daripada 4 ekor lembu betina dan seekor pejantan. Anda juga boleh bermula dengan menternak sepasang sahaja dahulu. Ditambah bilangannya setahun kemudian apabila anda telah ada sedikit keyakinan dan kemampuan.


Skian,


Dr Azizol Mohd Sharun (DVM, MAgrS)

No comments:

Post a Comment