Monday, November 18, 2013

NAPIER SEBAGAI SUMBER MAKANAN UTAMA

Salam hotmat,

Jinis rumput ke dua yang paling sesuai dijadikan bahan makanan hijau kepada ternakan lembu pedaging ialah Napier atau juga dikenali sebagai rumput gajah.


                                             Rumput Napier

Bagi kita yang mempunyai kawasan yang terhad, antara 3 ke 4 ekar, saya cadangkan anda menggunakan rumput ini sebagai makanan utama ternakan anda. Di Malaysia rumput ini mampu menghasilkan 484Tan/Ekar/Tahun bahan hijau segar. Anda yang menternak 9 ekor bibit dan seekor pejantan perlu ada sekitaran 3.5 ke 4 ekar kawasan yang ditanam dengan rumput ini.

Dari sudut pemberian makannan pula, rumput ini sesuai untuk diberikan secara potong-dan-angkut sahaja. Bermakna lembu diberikan makanan ini di dalam kandang. Pengurusan rumput menjadi rumit dan pupus jika diragut.



Bagi memudahkan anda memotong Napier, saya cadangkan anda melabur dan membeli sebuah mesen pemotongan seperti yang saya tunjukkan di dalam gambar berikut.


                                   Mesen Perincih Napier

Sepertimana juga dengan rumput humidicola, anda perlu membuat timbangan sekali dengan menggunakan bekas tertentu, supaya setiap ekor mendapat bahan hijau yang mencukupi keperluan makanannya setiap hari.

Skian,


Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment