Wednesday, October 23, 2013

PENTINGNYA MATLAMAT BIDANGUSAHA

Salam hormat,

Sedikit lagi theoritical dalam penyampaian saya. Tetapi ia adalah amat penting. Ia adalah berkaitan dengan MATLAMAT bidangusaha. Saya perhatikan mereka-mereka yang menjalankan kegiatan menternak lembu TANPA sebarang matlamat. Matlamat penting, kerana ia adalah pengerak kepada aktiviti harian yang seseorang itu kena lakukan dan penentu kepada pendapatan.

Perhatikan matlamat peternakan berikut,




Jika anda bermatlamat seperti yang saya paparkan di atas, saya fahamlah kenapa anda tidak mendapat pulangan yang terbaik daripada bidang peternakan dan bidang tanah yang anda miliki. Matlamat di atas kurang tepat dan kurang jelas. Cuba bandingkan dengan paparan matlamat berikut,



Apabila anda hendak buat duit melalui projek lembu pedaging, maka akan lebih luaslah punca duit anda dan bukan terhad kepada penjulan lembu-lembu daging yang cukup umur itu sahaja. Anda boleh gunakan panduan berikut untuk buat duit, perhatikan...




Kajilah sedalamnya butiran yang terdapat di dalam gambar di atas. Apabila anda memunafaatkan sisa ternakan (limbah), khususnya tinja lembu yang terkumpul, melalui tanaman lain seperti pisang, cili, sayuran lain dan sebagainya anda akan mendapat pulangan yang optimum daripada bidang tanah yang anda ada.

Salah satau daripada pengukuran pendapatan di dalam sistem pertanian yang maju (advance agriculture practises) ialah pendapatan (RM) setahun dari setiap ekar(atau hektar) tanah (RM/Hec/Yr). Bermakna amalan pertanian bersepadu adalah menjadi pilihan terbaik. Bermula daripada ternakan, kita mengintegrasikan lain-lain tanaman agar pendapatan kita tinggi dan terus meningkat dari setahun ke setahun.


Fikir-fikirkan...


Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment